Leží jen několik málo kilometrů na východ od jihočeské metropole a vytváří výraznou urbanistickou a duchovní dominantu této obce. Do svého okolí pečlivě vkomponovaná barokní centrála vytvořená nejgeniálnějším architektem českého baroka Kiliánem Ignácem Dietzenhoferem v letech 1733-1738, vyzdobená mistrovkými freskami Václava Vavřince Reinera.
Pokud budete chtít vidět kostel zevnitř musíte přijít v době kdy se zde koná bohoslužba, jinak můžete nakouknout pouze přes mříže.
Základní kámen byl položen 12.7.1733 a kostel byl dokončen v roce 1739. Kostel stojí na návrší, je situován symetricky k podélné ose, rozčleněn římsami a pilastry. Západní průčelí je konkávně prohnuté s vykrojenými nárožími, v nichž jsou umístěny půl válcové niky-výklenky zaklenuté konchou s plastickou mušlí. Ve vydutých bočních stěnách lodi jsou rizality s uvnitř umístěným kněžištěm a předsíní. Na průčelí je velký portál s vodorovným nadpražím, nad ním obdélné, segmentovým obloukem zakončené okno a nahoře, ve volutami zakončené římse, je umístěna velká kamenná socha Panny Marie. Po stranách sochu doplňují dvě menší sochy andělů s nástroji Kristova umučení a na koncích římsy dvě ozdobné vázy.
Čtyřboká věž nad průčelím s převyšující atikou (nižší zděnou nadstavbou) je zastřešena nízkou báňovitou střechou a střední loď střechou baňatou. Kněžiště má podobu obdélníka se zvlněnou vnější stěnou, s postranními sakristiemi na oválném půdorysu, s oratořemi v patře. V osách má délku 6 m a šířku 7,5 m.
Mozaikové okno ve východní stěně bylo zhotoveno malířem na sklo Schlingerem z obce Hüblern u Lenory. Loď má v průměru 14,5m, nalezneme zde 4 pilastry se štukovými hlavicemi, římsa je nesená pilířky, které jsou spojeny segmentovými oblouky takového tvaru, že přední a zadní se vychylují nad kruchtou a nad presbytářem. Loď je sklenuta kupolí na nepravých pandantivech- kupole tak nemá tambur a lucernu.
Plochy interiéru kostela jsou zcela zaplněny freskami od Václava Vavřince Reinera. Jedná se o cyklus fresek s biblickými a náboženskými výjevy . Zařízení kostela je v barokním a rokokovém stylu z 18. století. Celý prostor je zdoben bohatou štukaturou. Hlavní oltář je dílem G. B. Allia z konce 30. let 18. století. Oltářní obraz Panny Marie Bolestné je namalován malířem Bartolomějem Čurnou z roku 1876. Výstavbu oltáře tvoří štukové sochy sv. Petra, sv. Evangelisty, sv. Máří a sv. Marie Salome. Obraz je obklopen plastikami andělů, z nichž dva drží Veraikon- údajný otisk Kristovy tváře na plátně, který mu podala žena, nazývaná Veronika, cestou na Golgotu.
ZDROJ www.dobravodaucb.cz